Rok 2024 byl pro retail parky rekordní

Retail parky zažívají zlatou éru – nejen v oblasti výnosů, ale i výstavby. Rok 2024 přinesl rekordních 80 tisíc m² nových či modernizovaných ploch a trend pokračuje. Do roku 2026 se plánuje výstavba dalších stovek tisíc metrů čtverečních. Co stojí za jejich rostoucí oblibou mezi investory i zákazníky?

Retail parkům se daří, a to nejen z hlediska výnosů realitních fondů, které se na ně zaměřují. Boom zažívá i jejich výstavba. Podle statistik zveřejněných společností Cushman & Wakefield bylo v roce 2024 dokončeno téměř 80 tisíc m² nových, modernizovaných nebo rozšířených retail parků. Jedná se o největší nárůst výstavby za posledních 15 let (z hlediska plochy).

Tento trend bude pokračovat. V současné době se staví dalších 70 tisíc m² retail parků s plánovaným dokončením v roce 2025. V roce 2026 developeři plánují postavit 45 retail parků s celkovou plochou přes 220 tisíc m².

Retail parky jsou stále populárnějším formátem nakupování. Podle Cushman & Wakefield tvoří přibližně 1,3 milionu m², což představuje přibližně třetinu veškeré maloobchodní plochy. Nákupní parky jsou oblíbené nejen u nás, ale po celé Evropě.

Retail park

Podle průzkumu společnosti CBRE mezi 60 velkými maloobchodníky napříč Evropou se retail parky staly preferovanou volbou pro budoucí umístění prodejen – zvolilo je 45 % respondentů. Klíčovými faktory ovlivňujícími tuto volbu jsou vysoká lokální návštěvnost, bezplatné parkování a soustředění podobných maloobchodníků na jednom místě. Všechny tyto aspekty jsou považovány za zásadní pro výkon prodejen.

Stejné důvody stojí i za popularitou retail parků mezi zákazníky. Na rozdíl od obchodních center, která mohou být složitá a obtížná na orientaci, retail parky nabízejí rychlý a pohodlný nákupní zážitek.


Retail parky tvoří většinu nemovitostního portfolia fondů ZDR. V roce 2025 plánujeme další akvizice do všech našich fondů a také vstup do nové země. Více v rozhovoru.