Dušan Plaček ze Super zoo: Budujeme salony i veterinární ordinace
První prodejny Super zoo vznikly jako franšízy, ale zakladateli a majiteli tohoto řetězce Dušanu Plačkovi rychle došlo, že pokud chce růst, musí prodejny budovat a provozovat sám. Dnes jich má v Česku 190 a brzy se chce dostat na 250.
„Nejvíce se u nás prodávají potřeby pro psy, jejich podíl se pohybuje kolem 54 procent. V posledních deseti až dvaceti letech prakticky všechny kategorie rostou, jedinou výjimkou jsou produkty pro exotické ptactvo a v posledních dvou letech akvaristika a teraristika," říká Dušan Plaček. Přinášíme rozhovor, který původně vyšel v dubnovém čísle lifestylového časopisu ZDR Investments s názvem background.
Začínal jste s prodejem akvarijních rybek, pak jste založil velkoobchod s chovatelskými potřebami. Nakonec jste ale vytvořil nový maloobchodní řetězec Super zoo. Proč jste se vůbec do obchodu s chovatelskými potřebami pustil?
Podnikám v tomto byznysu od roku 1989. V podstatě celý život se pohybuju v odvětví domácích mazlíčků, které miluju. Je to krásné prostředí s mnoha zajímavými lidmi. Na začátku se jako nejjednodušší podnikatelská příležitost nabízel dovoz chovatelských potřeb a krmiva ze zahraničí. Tyto produkty tady za minulého režimu nebyly a po roce 1989 se krásně prodávaly. Velkoobchod skýtal největší možnosti a dobře fungoval. Dováželi jsme zboží po kontejnerech a kamionech a pak prodávali po krabicích do nezávislých zverimexů, kterých mohlo na začátku 90. let být v Česku kolem pěti set. Postupně se tento maloobchodní trh rozrostl až na tři tisíce obchodů.
Kdy přišel zlom? Kdy jste si řekli, že úspěšný byznys model je třeba změnit?
Po roce 2000 jsme viděli, že se trh bude konsolidovat. Pochopili jsme, že pokud chceme v pet byznysu něco znamenat a stát se třeba až jedničkou na trhu, tak pokud nepůjdeme do maloobchodu, začneme pozici na trhu postupně ztrácet. Bylo to velmi pragmatické rozhodnutí.
Proto jste začali budovat vlastní prodejny?
Na začátku jsme se pokusili vybudovat síť franšízových prodejen. Model franšízy jsme tehdy zvolili proto, aby nám to zapadalo do našeho hlavního byznysu ve velkoobchodu. Nechtěli jsme totiž přímo konkurovat našim zákazníkům. V podstatě jsme z našich zákazníků dělali naše franšízanty. Tento koncept docela fungoval, ale když jsme chtěli stavět další a další prodejny, nemohli jsme sehnat dostatek franšízantů. Museli jsme se rozhodnout, jestli prodejnu v lokalitě, která nám přišla zajímavá, kvůli tomu nezřídíme, nebo ji vybudujeme a budeme provozovat sami. Jeli jsme v hybridním systému franšízových a vlastních prodejen.
Proč jste nakonec franšízový koncept opustili?
Časem jsme zjistili, že ve vlastních prodejnách dosahujeme lepších výsledků a lepší kvality pro zákazníky než franšízy. Postupně jsme proto prodejny od franšízantů vykoupili, nebo jsme ukončovali franšízové smlouvy. Dnes máme všechny prodejny v našem vlastnictví.
Změnil se za dvacet let, kdy se věnujete maloobchodu, koncept vašich prodejen?
Zásadně. Rozdíl je ve velikosti. První prodejny byly malé, kolem 50 metrů čtverečních. Dnešní průměrná Super zoo má 300 metrů čtverečních. Nově otvírané prodejny se už pohybují kolem 400 metrů čtverečních. Na rozdíl od jiných chovatelských prodejen jsme se rozhodli, že půjdeme cestou obchodů v retailových parcích po vzoru německého a rakouského trhu. Ukázalo se, že se sázka na tyto lokality vyplatila.
Proč jste prodejny cíleně budovali v retailových parcích?
Retailové parky mají obrovskou výhodu. Šetří zákazníkům to nejcennější, co mají, tedy jejich čas. Když jdete do shopping centra, ztratíte dost času, než najdete volné místo na zaparkování, než se dostanete dovnitř a najdete prodejnu. Vnímáme, že zákazníci oceňují, že když jedou do práce nebo z práce, mohou se vždy rychle zastavit a nakoupit. Snadno najdou parkovací místo, většinou i před prodejnou, do které se pak rychle dostanou. Navíc mohou zboží objednávat na internetu a v prodejně si už jen vyzvednout. Click&Collect je čím dál populárnější služba. V retail parku navíc nenakoupí jen u nás, ale rovnou si zajdou i do drogerie nebo jiného obchodu.
Můžete v retailových parcích budovat prodejny jinak než v shopping centrech?
Limitujícím faktorem je výše nájemného. V shopping centrech bývá vyšší, takže si tam nemůžete dovolit postavit velkou prodejnu. Naopak v retailových parcích díky nižšímu nájemnému můžete udělat větší prodejnu, což je pro zákazníka mnohem pohodlnější. Má tam širší uličky, prodejna je přehlednější, a nakupující se tak cítí mnohem pohodlněji. Větší prodejna umožňuje i větší výběr zboží.
Proměnil se sortiment, který prodáváte?
Před dvaceti lety se prodávalo úplně jiné zboží a značky. Dnes více než 60 procent sortimentu tvoří naše vlastní značky, například Ontario, Elbeville, Prospera Plus nebo Rasco Premium. Tyto produkty jsou prémiovější než v minulosti. I samotné prodejny jsou designově hezčí, nabízejí lepší nákupní zážitek a kvalitnější služby.
Jsou pro vás velkou konkurencí klasické potravinové řetězce, které také prodávají krmiva nebo chovatelské potřeby?
Konkurence to je, ale obsluhuje trochu jinou skupinu zákazníků. V Česku se obrat celého trhu s chovatelskými potřebami pohybuje kolem 15 miliard korun za rok. Přes supermarkety, ať už jde o potraviny, drogerie, nebo hobbymarkety, se prodá zboží za zhruba 6 miliard korun. Většinou ale prodávají méně kvalitní produkty, často s privátními značkami, které nejsou tak prémiové. Větší konkurenci spíše dnes spatřujeme ve specializovaných e–shopech.
Síť prodejen neustále rozšiřujete. Podle čeho si volíte lokality, kde nové obchody postavíte?
Klíčová je viditelnost, dostupnost a spádovost. Důležité také je, kolik lidí místem projíždí nebo prochází. Proto nám nejlépe vycházejí retailové parky. Přál bych si, aby v budoucnu z jakéhokoliv bodu v České republice byla některá z prodejen Super zoo dostupná do patnácti minut.
Jak velký potenciál pro další nové prodejny vidíte?
Dnes máme 190 prodejen a v relativně krátké době se chceme dostat na číslo 250.
Zkoušíte už koncept automatizovaných prodejen, kdy po klasické zavírací době je možné nakoupit i bez obsluhy. Je to cesta, kterou půjdete i v budoucnu?
Máme těchto prodejen pět a pořád jde o pilotní projekt. Testujeme, do jaké míry zákazníkům služba vyhovuje a chtějí používat tyto technologie. I když je to relativně jednoduché, je to pro řadu našich zákazníků revoluce. Musí si stáhnout aplikaci, přijdou do prodejny, kde není personál. Určitě v tomto konceptu vidíme potenciál i výhody do budoucna, a to jak na straně úspor provozních nákladů, tak i na straně zkvalitnění služby pro zákazníky. Na vyhodnocení tohoto projektu budeme potřebovat ještě rok až dva. Určitě ale plánujeme síť automatizovaných prodejen rozšířit v budoucnu alespoň na patnáct.
Vstup do prodejny jste navázali na prokázání totožnosti pomocí bankovní identity. Je to ta nejsložitější technologická překážka, kterou musí lidé překonat?
Jde spíše o celý proces. Musíte si přes QR kód stáhnout do mobilu aplikaci, která není nijak datově náročná, nainstaluje se rychle i bez wifi připojení. Propojení s bankovní identitou je velmi rychlé, v podstatě jako když potvrzujete platbu v elektronickém bankovnictví. Unikátní QR kód, přes který můžete vstoupit do prodejny, se také vygeneruje velmi rychle. Nicméně to vše vyžaduje určitou aktivitu. Jsou lidé, kteří se toho obávají, protože je to nové.
Prodejny už rozšiřujete o doplňkové služby. Na co se zaměřujete?
Služby budou do budoucna klíčové. Zatím na to ale zákazníci ještě nejsou připraveni či podobnou službu využívají jinde. Nabízí se dvě služby, které dává smysl s prodejnami spojit. Jednou z nich je grooming neboli psí a kočičí salon, který už máme v sedmi prodejnách. Do některých se dokonce musí objednávat až na měsíc dopředu. Psa nebo kočku umyjeme, ostříháme srst nebo drápky. Druhou službou jsou veterinární ordinace, které provozujeme v Česku, na Slovensku i v Lotyšsku. Je to také zatím pilotní projekt.
Kde má smysl takové služby nabízet?
Existuje potenciál pro zhruba třicet prodejen, kde by tyto služby mohly být k dispozici, a to v krajských a dalších větších městech. Největší výzvou jejich rozšíření je ale personál. Když sháníte do obchodu prodavačku, tak to není snadné, ale vždy se to nakonec povede. Zatímco když si dáte inzerát, že hledáte veterináře, tak se běžně stává, že dva tři měsíce nedostanete žádnou odpověď. U salonů si groomery vychováváme sami z řad stávajícího personálu.
Uvažujete i o dalších službách, které byste mohli přidat, jako například trenéry nebo chovatelské kroužky pro děti?
Škála možných služeb je velká. Například v Praze už nabízíme expresní rozvoz zakoupeného zboží, které jsme schopni doručit ještě tentýž den. V našem portfoliu máme vlastní značku Repti Planet, která obsahuje bohatý sortiment pro začínající i zkušené teraristy. A právě s tou je už spojený i první kroužek na zemědělské škole v Poděbradech. Do budoucna by mohlo být velmi zajímavé se více propojit se školami a nabízet podobné kroužky, které budou zaměřené i na akvaristiku s cílem edukace mladých chovatelů.
Máte prodejny na Slovensku, velkou síť obchodů v Polsku a Lotyšsku. Jsou Češi v nakupování pro své mazlíčky jiní než obyvatelé těchto zemí?
Česká republika je ráj pejskařů. V Lotyšsku jsou dominantnější kočky. Produktové portfolio je ve všech zemích v zásadě stejné. Rozdíly jsou spíše v konkrétních segmentech. V Česku a na Slovensku je třeba poměrně silná akvaristika, v Lotyšsku o ni téměř není zájem.
Ve které zemi jsou ochotní zákazníci utrácet za péči, vybavení a krmiva pro své mazlíčky nejvíce?
Vztah ke zvířatům je ve všech zemích velmi podobný. Takže hlavní roli hraje kupní síla, která je největší v Česku a na Slovensku.
Jaký sortiment nejvíce prodáváte v Česku a změnilo se to, co lidé kupují pro svá zvířata, za posledních deset či dvacet let?
V Super zoo najdete přes sedm tisíc položek, ve spojení s e–shopem až deset tisíc, a to pro psy, kočky, drobné savce, ptáky i pro akvaristiku a teraristiku. Objemově největší skupinou jsou krmiva a snacky především pro psy a kočky, které tvoří 70 procent obratu. Nejprodávanější kategorií jsou potřeby pro psy, jejichž podíl se pohybuje kolem 54 procent tržeb. V posledních deseti až dvaceti letech prakticky všechny kategorie rostou, jedinou výjimkou jsou produkty pro exotické ptactvo, jejichž podíl se snižuje. Akvaristika a teraristika v posledních dvou letech stagnuje, což je možná dáno tím, že v covidu tato kategorie rychle rostla.
Zmínil jste vlastní značku prémiových krmiv. Proč jste se rozhodli jít touto cestou?
Vlastní značky jsou pro nás velmi důležité, protože máme pod kontrolou kvalitu, kterou chceme zákazníkům nabídnout. Některé produkty jsou k dostání exkluzivně pouze v Super zoo. Podíl těchto značek na prodejích každý rok stoupá, jak se rozšiřuje i jejich portfolio.
S kým na vývoji a výrobě těchto krmiv spolupracujete?
Krmiva pocházejí převážně ze zemí Evropské unie. Spolupracujeme jak s českými, tak i francouzskými, německými, holandskými nebo italskými výrobci.
Kolik obratu u vás v českých prodejnách tvoří prodej živých zvířat a o co mají zákazníci největší zájem?
Prodej živých zvířat tvoří jen asi sedm procent našeho obratu. Největší podíl mají akvarijní ryby, vedle nich jsou drobní savci jako králíci, křečci a morčata.
Promítá se nějak do vašich prodejen i vaše osobní záliba v akvaristice?
Jsem vášnivý akvarista, i proto děláme akvaristiku s velkou láskou. Ale nejen to, celé prodejny připravujeme s velkou vášní pro zvířata, jak to ostatně máme i v našem sloganu.
Zdroj fotky: Plaček Group
Tento článek vyšel původně ve druhém, dubnovém čísle půlročníku ZDR background, který je k dispozici i online. Další číslo vychází na podzim. V případě zájmu vám rádi zašleme výstik - prosím kontaktujte nás prostřednictvím e-mailové adresy info@zdrinvestments.cz.